Published: Sunday, 18 August 2019

Συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη

Πως ξεκίνησε ο θεσμός

Οι καιροί έχουν αλλάξει. Η καθημερινή ενασχόληση του εκπαιδευτικού συστήματος γύρω από τα ακαδημαϊκά θέματα και την σχολική διαδικασία εξελίσσεται με τους ανάλογους συνήθεις ρυθμούς ενώ διαρκώς αυξανόμενα κοινωνικά προβλήματα παράλληλα προκύπτουν. Σε αυτό το πλαίσιο οι σχολικοί ψυχολόγοι δύναται να αναδειχθούν ουσιαστικοί αρωγοί και υποστηρικτές των μαθητών, καλούμενοι να στηρίξουν ψυχολογικά, να ενδυναμώσουν και να κατανοήσουν τα αιτήματα και τις ανάγκες όλων των ηλικιών. Η ψυχική υγεία είναι σήμερα περισσότερο από ποτέ αυτονόητο δικαίωμα το οποίο ξεκινά ήδη από το χώρο της εκπαίδευσης δίνοντας τη δυνατότητα σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς να έρθουν σε επαφή με ανθρώπους κατάλληλους, σε ένα πλαίσιο ανάπτυξης μια σχέσης εμπιστοσύνης και συνεργασίας.
Η παρουσία του/της Ψυχολόγου στα ΕΠΑ.Λ ξεκίνησε πιλοτικά τη σχολική χρονιά 2017-18 και επεκτείνεται από το έτος 2018-19 και στο 2ο ΕΠΑ.Λ Ελευσίνας. Ο σχολικός Ψυχολόγος προέκυψε στα πλαίσια του προγράμματος «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ» με στόχο την ψυχοκοινωνική στήριξη των μαθητών/-τριών και την οργάνωση της δικτύωσης των σχολείων με υποστηρικτικές δομές ψυχοκοινωνικής υγείας της περιοχής.

Psychological support


Ο ρόλος του/της ψυχολόγου

Ο στόχος της εφαρμογής του θεσμού του σχολικού ψυχολόγου είναι η ενίσχυση του ρόλου όλων των εμπλεκόμενων μελών της σχολικής κοινότητας (μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς).

Μαθητές

  • Αξιολογεί την κοινωνική / συναισθηματική και ψυχική υγεία των μαθητών.
  • Παρέχει συμβουλευτική υποστήριξη σε μαθητές είτε με δική τους πρωτοβουλία ή κατόπιν παρότρυνσης των καθηγητών τους.
  • Συνεργάζεται ως σύνδεσμος με εξωτερικούς θεραπευτές και άλλους φορείς παροχής υπηρεσιών.

Psychological support

Ο σχολικός ψυχολόγος συνεργάζεται με τους μαθητές για την επίλυση προβλημάτων, παρεμβαίνει όταν υπάρχει κρίση και όταν κρίνεται απαραίτητο παραπέμπει τους μαθητές σε δομές ψυχικής υγείας.

Εκπαιδευτικοί

  • Καθοδήγηση των εκπαιδευτικών ως προς την δημιουργία στρατηγικών αντιμετώπισης και επίλυσης καταστάσεων.
  • Επιμόρφωση σε τεχνικές επικοινωνίας με τους μαθητές.
  • Ατομικές συναντήσεις ψυχικής ενδυνάμωσης.
  • Υλοποίηση/εφαρμογή της δράσης του Συμβούλου – Καθηγητή για κάθε μαθητή.
  • Η συνεργασία με το προσωπικό του σχολείου και τους κοινοτικούς πόρους δημιουργεί ένα ολοκληρωμένο δίκτυο υποστήριξης που αποφεύγει την αλληλεπικάλυψη υπηρεσιών, απομακρύνει τους φραγμούς στην πρόσβαση και αποθαρρύνει την τεχνητή διάσπαση μεταξύ ακαδημαϊκών και κλινικών αναγκών.

Δράσεις

Στα πλαίσια της ενημέρωσης, πρόληψης και ευαισθητοποίησης της σχολικής κοινότητας έχουν πραγματοποιηθεί:

  • Eισηγήσεις με σκοπό την ενημέρωση των μαθητών σε θέματα σχολικού εκφοβισμού, και βίας, τον εθισμό στα ηλεκτρονικά παιχνίδια και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το εργασιακό περιβάλλον και την αυτοαντίληψη.
  • Εφαρμογή δραστηριοτήτων που εμπλέκουν ενεργητικά όλους τους μαθητές με θεματολογία τον σεβασμό στη διαφορετικότητα και τον προσδιορισμό των ατομικών και πολιτισμικών διαφορών μεταξύ των ατόμων.
  • Προγράμματα ευαισθητοποίησης έπειτα από συνεργασία με καταρτισμένους φορείς όπως το «Χαμόγελο του Παιδιού» σε μαθητές σχετικά με τον σχολικό εκφοβισμό και την ενδοσχολική βία.
  • Εκπαίδευση και ενημέρωση των εκπαιδευτικών σχετικά με τους στόχους και τις δεξιότητες που ενέχει ο θεσμός του Συμβούλου -Καθηγητή και υλοποίηση της δράσης αυτής.
  • Συνεργασία με τους υπεύθυνους καθηγητές του προγράμματος ERASMUS με σκοπό τη καθοδήγηση και στήριξη των μαθητών.

Psychological support

Psychological support

Psychological support

Psychological support

“Όταν κοιτάζω τον κόσμο είμαι απαισιόδοξος,
όταν όμως κοιτάζω τους ανθρώπους είμαι αισιόδοξος”
Carl Rogers

Σχολικό έτος 2018-2019

Καλτσούνη Αικατερίνη
Ψυχολόγος ΠΕ23